استفاده از محتوا براي بازاريابي اتفاق تازهاي نيست، اما بازاريابي محتوايي آنلاين كه يكي از زيرمجموعههاي مهم ديجيتال ماركتينگ محسوب ميشود با توسعه تكنولوژي ديجيتال و افزايش دسترسي به دستاوردهاي فناوري اطلاعات، به عنوان يك ابزار قدرتمند و يك رشته تخصصي در طي يك دهه گذشته شكل گرفته و توانست جايگاه ويژهاي را در ميان فعالان حوزهي ديجيتال به خود اختصاص دهد.
خلاصه مطالب اين صفحه به شرح زير است:ساده ترين تعريف بازاريابي محتواييفاز برنامه ريزي محتوافاز اجراي محتوامزاياي بازاريابي محتوايي براي سئونتيجه گيريبازاريابي محتوايي چيست؟امروزه با توجه به اهميت استفاده از اينترنت و فضاي مجازي، بازار رقابت فروش محصولات و خدمات اينترنتي حسابي داغ شده است. در اين رقابت تنها افرادي ميتوانند موفق شوند كه توانايي برنامهريزي به طور دقيق را داشته باشند و دركنار برنامهريزي بتوانند محتواي خوب و دقيق درجهت آگاهسازي مخاطب ايجاد كنند.
بازاريابي محتوايي (Content Marketing) از سال 1890 مطرح بوده و استفاده از محتوا براي بازاريابي اتفاق تازهاي نيست، اما بازاريابي محتوايي آنلاين كه يكي از زيرمجموعههاي مهم ديجيتال ماركتينگ محسوب ميشود با توسعه تكنولوژي ديجيتال و افزايش دسترسي به دستاوردهاي فناوري اطلاعات، به عنوان يك ابزار قدرتمند و يك رشته تخصصي در طي يك دهه گذشته شكل گرفته و توانست جايگاه ويژهاي را در ميان فعالان حوزهي ديجيتال به خود اختصاص دهد.
تيم زاوش نيز همواره در تلاش است تا با ارائه بهترين مشاورهها، بهبود سئو سايت و همچنين توليد محتواهاي جامع و كامل بتواند قدم موثري در پيشرفت كاري شما مشتريان گرامي داشته باشد.
ساده ترين تعريف بازاريابي محتواييبازاريابي محتوايي يك داستان رمانتيك بين برند و مشتري است، يعني اول بايد مشتري را دوست داشت.
براي تعريف آن در ابتدا به اين سوال پاسخ ميدهيم، كه براي عشقت حاضري چه كارهايي انجام دهي؟
احتمالا جواب اين سوال كارهايي از قبيل: هزينه كردن، سرگرم كردن، ارتباط دوستانه و دوطرفه، كمك كردن و مفيد بودن است.
بازاريابي محتوايي در پاسخ به يكي از نيازهاي مهم انسان است، يعني نياز به داشتن جواب سوالهايي كه از گوگل ميپرسد و برندي برنده است كه سوالها را از قبل پيشبيني و آنها را جواب داده باشد.
ديويد اوگيلوي (David Ogilvy) پدر تبليغات مدرن يك جمله معروف دارد كه ميگويد:
"مصرف كننده يك احمق نيست. او مثل همسر شماست"پس مي توان گفت: بازاريابي محتوايي يعتي پذيرش دوست داشتن مشتري در مسير بازاريابي.
توليد محتواي صوتي، تصويري و مهمتر از همه توليد محتواي متني، رابط اصلي شما و مشتريانتان است. توليد محتواي تخصصي و مرتبط با كسب و كار شما ميتواند بازديدكنندگان پرشماري را براي شما به ارمغان آورده و سئوي سايت شما را بهبود بخشد.
اما نكته مهمي كه بايد قبل از سفارش توليد محتوا بدانيد اين است كه بازاريابي محتوايي يك پروسه است، نه پروژه و يك متد هشت مرحله اي براي برنامه ريزي و اجراي آن است، و توليد محتوا يكي از اين مراحل مي باشد.
اين متد هشت مرحلهاي شامل 2 فاز برنامه ريزي محتوا و اجراي محتوا ميباشد كه هر كدام از اين فاز ها مراحلي دارند كه در ادامه به بررسي آن ها مي پردازيم.
فاز برنامه ريزي محتوااين فاز شامل هدف گذاري، مخاطب شناسي، استراتژي محتوا و تقويم سردبيري ميباشد كه همگي از جنس برنامهريزي هستند. در ادامه به توضيح هركدام از اين مراحل خواهيم پرداخت.
هدفگذارياگر ميخواهيد موفق شويد، بايد هدف خود را مشخص كنيد. بدون داشتن هدف تمركز نداشته و از مسير حركت سازمان و كسب و كار خود دور ميشويد. تنها انتظار اينكه ميخواهم خدمتي ارائه كنم و يا جنسي را به فروش برسانم كافي نيست و نياز داريد تا با بررسي دقيق از جايگاه كار خود، ارزيابي موقعيت فعلي و آيندهاي كه براي سازمان و يا كسب و كار خود ميبينيد مسير حركت خود را مشخص كرده و با خيالي راحت از شناخت هدف به سوي آن قدم برداريد.
اين نكات را به ياد داشته باشيد كه
هدف خود را بهطور دقيق مشخص كنيدحتما هدف خود را مكتوب كنيدبراي هدف خود زمان رسيدن تعيين كنيد، هدف بدون زمان يعني پشت گوش انداختنهاي مداوم و فراموشي هدفمخاطبشناسيبعد از هدفگذاري و تعيين زمان نوبت به مخاطبشناسي ميرسد. ما در يك سازمان و كسب و كار بايد بدانيم به چه افرادي قرار است خدمات و كالا ارائه دهيم. ارائه خدمات و فروش كالا بايد با توجه به نياز مخاطب تهيه و ارائه شود. عدم شناخت درست از مشتري باعث كاهش در فروش و به تدريج مرگ يك كسب و كار ميشود.
استراتژي محتوااگر بخواهيم بدانيم كه استراتژي محتوا چيست، نياز است اول با مفهوم كلمه استراتژي آشنا شويم. استراتژي در گسترده ترين معني خود يعني، ابزاري كه افراد و يا سازمانها از طريق آن به هدف خود نزديكتر شده و بتوانند آن را فتح كنند.
استراتژي تمام تمركز خود را براي دستيابي به هدف سازمان معطوف كرده است. بدون داشتن استراتژي، بازاريابي محتوايي ما باري به هر جهت حركت ميكند. جالب است بدانيد كه استراتژي محتوا انقدر مهم است كه ميتواند روي هويت برند شما و حتي سئوي سايت شما نيز اثر گذارد.
تقويم محتواييشايد فكر كنيد كه بزرگترين دغدغه و نگراني توليد محتوا، نگارش و نوشتن آن است. اگر اين چنين فكر ميكرديد سخت بايد بگم كه در اشتباه بوديد.در توليد محتوا مواردي نظير ايده پردازي موضوعات، نوع نگارش متن، بهينه سازي پستها و... بسيار مورد توجه است.
تقويم محتوايي و يا تقويم سردبيري تقويمي است كه در آن جزئيات و طبقه بندي محتوا، زمانبندي انتشار محتوا، جايي كه در آن محتوا بايد قرارداده شود (نظير فيسبوك، اينستاگرام، توئيتر و يا...) و بطور كلي همه فعاليتهاي بازاريابي را در بر ميگيرد.
تقويم محتوايي يكي از بهترين ابزارها براي ايجاد نظم در استراتژي محتوا است؛ اين تقويم همانند نقشه راه براي قدم برداشتن در مسير درست و رسيدن به اهداف سازمان است.
فاز اجراي محتوااين فاز شامل توليد محتوا، انتشار محتوا، ترفيع محتوا و تجزيه و تحليل و گزارشگيري ميباشد كه در اين فاز، مراحل برنامهريزي شده حالت اجرايي و عملياتي به خود ميگيرند.
توليد محتوابعد از هدفگذاري، مشخص شدن مخاطبين،برنامهريزي و استراتژي محتوا و همچنين تدوين تقويم سردبيري نوبت به توليد محتوا با توجه به نيازهاي برآورد شده ميرسد.
منظور از توليد محتوا به زبان ساده يعني طراحي، نوشتن، ساخت ويديو و ضبط آن و يا بهطور كلي ساخت هرچيزي كه مخاطب بتواند آن را درك كند و قابليت انتشار در سايت، شبكههاي اجتماعي(نظير اينستاگرام، لينكدين و...) را دارا باشد و براي رسيدن به اهداف بهطور مستقيم و يا غيرمستقيم به ما كمك كند.
توليد محتوا يك شمشير دوسر است، اين شمشير ميتواند جايگاه سازمان شما را بالا ببرد و يا درعين حال باعث افول آن شود. يك محتواي باكيفيت و قوي ميتواند باعث شود سئو سايت شما و همچنين بازديد و بازنشر آن پست نيز افزايش يابد. با افزايش سئو جايگاه شما در صفحات ابتدايي گوگل مستحكمتر ميشود و باعث ميشود تا مخاطبين بيشتري از شما بازديد بعمل آورند و درنتيجه فروش شما افزايش يابد.
انتشار محتواپس از طي كردن مراحل ذكر شده، نوبت به انتشار محتوا ميرسد. هنگامي كه ما مخاطبين را بشناسيم، ميزان فعاليت آنان در شبكههاي مختلف اجتماعي را ارزيابي كنيم و بدانيم هدف ما چيست ميتوانيم جهت انتشار پست از طريق سايت، اينستاگرام، توئيتر و يا... تصميم گيري نمائيم.
ترفيع محتوابه هرگونه برنامهريزي، تبليغ و اقدام درجهت بيشتر ديده شدن محتوا و آگاهي مخاطب از وجود آن محتوا ترفيع و يا ترويج محتوا ميگويند. توليد و ترفيع محتوا دوبخش جداگانه اما درعين حال مرتبط باهم هستند و نبايد پس از انتشار پست آن را رها كرد.
تجزيه تحليل و گزارشگيرييكي از قسمتهاي حياتي كسب و كار شما ميتواند همين بخش تجزيه تحليل و گزارشگيري باشد. جايي كه در آن بازخوردها، بازديد از سايت، ميزان زماني كه در سايت هستند، لايكها، كامنتها و حتي شير شدنها رنگ و بوي اعداد به خود ميگيرد و ميتوان فهميد كه چقدر به هدف سازمان نزديك شدهايم و يا حتي كجاي كار را اشتباه رفتيم تا بتوانيم آن را اصلاح كنيم و كجاي كار را درست انجام دادهايم تا بتوانيم آن قسمت را بهبود و تقويت كنيم.
اصل محتوا نويسي = جذب مخاطب
مزاياي بازاريابي محتوايي براي سئوامروزه رقابت در صفحات گوگل و فضاي مجازي رشد چشمگيري داشته است. همه افراد با موتور جستجوگر گوگل آشنايي دارند. شما به راحتي و با جستجويي ساده در صفحات گوگل ميتوانيد محصول، كالا و يا اطلاعاتي كه مدنظرتان هست را به دست آوريد.
همانطور كه ميدانيد وقتي مطلبي را در گوگل جستجو ميكنيد با حجم وسيعي از صفحات مواجه ميشويد. جالب است بدانيد طبق آخرين تحقيقات افراد معمولا در صفحه اول گوگل و در پنج لينك اوليه جواب سوال خود را گرفته و يا محصول مورد نظر را پيدا ميكنند. به همين جهت رقابت براي رسيدن به صفحه اول گوگل و تبديل شدن به لينكهاي اوليه گوگل بسيار داغ است.
گوگل همواره در تلاش است تا مناسبترين و با كيفيتترين اطلاعات را در اختيار كاربران و جستجوكنندگان قرار دهد و شما با توليد محتوايي با كيفيت و داشتن سئوي تخصصي ميتوانيد شانس ديده شدن خود را افزايش دهيد.
همانطور كه اشاره شد يك سئو قدرتمند نيازمند محتوايي مفيد و كاربردي است. عملا سئو بدون داشتن محتوا معنايي ندارد. رتبه شما در صفحات گوگل با توجه به واژگاني كه استفاده ميكنيد، تعيين ميشود. هرچه ميزان كلمات كليدي شما بيشتر باشد و يا محتواهايي با كيفيتتر توليد كنيد، فرصت بيشتري براي ارتقا رتبه خود خواهيد داشت.
يكي ديگر از عوامل مهم جهت بهبود سئو، دريافت لينك ميباشد. زماني كه سايتهاي ديگري به وب سايت شما لينك ميدهند، گوگل شما را به عنوان فرد و منبعي قابل اطمينان و معتبر تشخيص داده و باعث بهبود رتبه شما ميشود. يكي از راه هاي متدوال دريافت لينك از سايت هاي ديگر، خريد رپورتاژ آگهي مي باشد، اگر محتواي رپورتاژ آگهي شما نيز استاندارد باشد، تاثير آن به شدت افزايش پيدا مي كند.
انجام كارهاي گفته شده به افزايش بازديد و بهبود رتبه سايت شما كمك فراواني ميكند. البته نبايد از اين نكته غافل شد كه گوگل به وب سايتها و منابعي كه به روز و آپديت باشند، اهميت بيشتري ميدهد. بايد همواره مطالب و وب سايت خود را به صورت پيوسته به روزرساني كنيد. محتواهايي با كيفيت توليد كرده و به صورت مرتب آنها را به اشتراك بگذاريد.
محتواهاي قديمي و عدم انتشار محتواهاي جديد براي گوگل به معني تعطيلي سايت و غيرفعال بودن شما ميباشد به همين جهت عدم انتشار محتواهاي به روز و به روز نبودن در وب سايتها باعث كاهش دسترسي مردم و كاهش رتبه شما ميشود.
نتيجه گيريبازاريابي محتوا موجب بهبود خدمات مشتري و افزايش بازدهي كاري مشاغل ميشود. براي داشتن يك محتواي با كيفيت بايد حس كنجكاوي مخاطب را بيدار كرد، احساسات او را برانگيخت و با شناسايي درست مخاطب و داشتن پرسونايي از مخاطبين و مشتريان بتوانيد حس اطمينان را در مخاطبين نسبت به خود افزايش دهيد.
ايجاد احساس اطمينان و اعتماد در مخاطبين و بازديدكنندگان، آگاهي از برند، بهبو سئو، جذب مخاطبين متناسب با نياز، ارائه مطالب و به اشتراك گذاشتن محتواهاي كاربردي و ايجاد دليل براي بازگشت افراد به وب سايت شما و اشتراك گذاري محتواهاي شما از مواردي است كه ميتواند باعث بهبود عملكرد كاري شما و در نتيجه موجب رشد فروش و بازگشت سرمايه شما شود.
شنبه ۰۴ اردیبهشت ۰۰ ۱۰:۰۵ ۴ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است